Thursday, 16 August 2012

Hanya Tuhan yang lebih tahu ...

Apo punyo bahano yang menimpo ke batu jemalo den ni.  Stress sangat-sangat.  Tambah dengan terlupo makan ubek darah tinggi maso bersahur smlm.  Lagila raso mcm nak pocah kepalo.  Kalau diikutkan dengan paneh baran dan kegheh kepalo ni, maun yo den tumbok muko kau sampai pocah (eheh... mcm la dayo nak buek cam tu) tapi takpo, janji hati den pueh.

Gelora jiwo den ni hanya Tuhan jo yang tahu.  Oden terimo jo apo yang mendatang sobab den ni pon bukan la manusio yang baik dan mulio macam nabi.  Den percayo hidup umpamo roda, dulu den kek ateh, lo nih mungkin den dah penyek kono pijak.  Insyaallah satu hari nanti den akan duduk kek ateh balik... Maso tu den janji den takkan lupo diri dan asal keturunan den.

Tuesday, 14 August 2012

Lagi 4 hari nak raya...

Sejak pindah rumah sendiri, tahun ni mencatatkan sejarah yang tersendiri.  Dah lama jugak keluarga bolah den tak menyambut Hari Raya di Pasir Bosa, hanya di Senawang.  Memang langsung tak rasa nikmat berhari raya.  Paling kesian, anak den yang berumur 5 tahun yang memang clueless pasal raya.  Langsung tak  tahu pasal duit raya.  Maso den kocik2 dulu, rayo ni la perayaan yang dinanti.  Dapat beraya umah sedara mara.  Yang ponting duit rayo.  Lebih kesian, udah le anak den xde sepupu sepapat yang dokek.  Almaklom, den sorang jo yang dah kawin, duo akak dan adik bujang den, memang bujang dan sodang mencarik lagi.  

Sebonar eh den dah pasang angan2 nak balik umah mertuo den kek Sungai Petani, Kodah.  Umang ai jaoh eh.  Tapi tak po niat dah ado, kok dlm Islam pon, kok kito dah berniat nak buek bondo baik, tetibo lak tak jadi buek, pahalo eh dah ado.  Apo lak melalut lak den nih.  Berbalik pado cito nak balik rayo poso ngan mak mertuo.  Cubo bayangkan sojak den nikah ngan laki den, sekali pon den tak ponah balik berayo poso ko rayo haji ko kek Kodah.  Den kono paham laki den ni, kojo shif tak tontu maso, tak dapek cuti.  Memang tahun ini, 2012 den memang nekad.  Nak dijadikan cito sodih tahun ni, io bermulo dengan cito gumbira laki den berjayo dapek kojo baru start 1 Jun 2012 dan yang paling best, dio tak buleh amik  cuti selamo 3 bulan yang pertamo.  Makno eh bulan September baru bole amik cuti.  Alamak....

p/s: buek mak mertuo den, maafkan anak menantumu ini, nantikan kepulangan kami bulan Disember ni....